Празник Педесетнице у Саборном храму у Новом Саду

Published On: 25/06/2024

У недељу свете Педесетнице, 10/23. јуна 2024. године, Његово Преосвештенство Епископ бачки госпoдин др Иринеј началствовао је на светој архијерејској Литургији у Саборном храму у Новом Саду. Преосвећеном Епископу бачком Иринеју саслуживали су Епископ мохачки господин Дамаскин, викар Епископа бачког, свештенство Саборног храма и новосадски ђакони.

У архипастирској беседи после прочитаног јеванђелског зачала, Преосвећени владика Иринеј је објаснио различита имена великог празника Педесетнице и указао на различите начине јављања Духа Светога у Цркви кроз историју, рекавши, између осталог: „Управо је Дух Свети, чији Силазак на данашњи дан славимо, јавио Себе. Он је бестелесан и Његово име то указује – Дух. Зато је невидљив, није постао човек као Господ Христос, није се оваплотио па да буде видљив и опипљив и описив, али је ипак, по Промислу Свете Тројице, из љубави Божје, показао Себе у једном символичком, видљивом облику. Показивао је Он Себе на више начина, рецимо при Крштењу Христовом у виду голуба, али на данашњи дан као да је неки тајанствени огањ сишао с неба, однекуд с висине – тако смо чули у књизи Дела апостолских где се описује данашњи догађај – чули смо, дакле, да је тај духовни, тајанствени огањ, не материјални, не обична ватра за коју знамо из свога искуства свакодневног, него светлост нестворена, вечна, кроз коју се јавља и дејствује Дух Свети, Дух Божји. И тај тајанствени огањ се над ученицима Христовим на неки чудесан и чудан начин раздељивао, и у виду – како каже свети Јеванђелист, свети писац – у виду тих језика видљиво је сишао на главу свакога од њих. То је био Силазак Духа Светога на Цркву, на прве ученике Христове, на првобитну Црквуˮ, рекао је Епископ бачки.

Поредећи старозаветни догађај изградње Вавилонске куле са новозаветним догађајем Силаска Духа Светог на апостоле, Преосвећени владика Иринеј је, између осталог, рекао: „Корен свих раздеоба, свих подела, свих непријатељстава, ако хоћете и ратова, налази се у тој гордости да човек хоће собом да замени Бога. То се десило при првом братоубиству; два брата рођена, Каин и Авељ, потомци Адамови, један убије другога, Каин Авеља, и, наравно, уместо да добије премоћ и власт, он добија проклетство за себе. Тако у Новом Завету се дешава супротно: нема више Куле вавилонске да неко са земље гордо и дрско хоће да се попне на небо и то без Бога и против Божје воље него Сâм Бог силази са неба, постаје историјска личност, Богочовек Господ Исус Христос, и Он сада са неба ка земљи премошћава до тада непремостиву раздаљину и чини да земља постаје небо, да до тада проклета земља, због греха проклета, постаје поново рај каква је и била створена, и то богатији, суштаственији и садржајнији од оног првобитног, богосазданог раја, јер је сада заувек, у том новом рају, Царству небеском, Царству Христовом, сједињено човечанство и Сâм Творац и Спаситељ света, заувек, нераскидиво, нераздвојно, неразлучно, како све говоре црквени песници и велики теолози, свети теолози Црквеˮ, нагласио је Преосвећени владика Иринеј.

Извор: Епархија бачка

Најновије вести